Kontiolahden koulu Pielisnet -hanke

Kysely 8-luokkalaisten TET-paikoista tehtiin maaliskuussa 2006. Kyselyn palautti 107 Kontiolahden koulun 8. luokan oppilasta.
Tietojen käsittelyn ja tulosten raportoinnin ovat tehneet 8-luokkalaiset tietotekniikan valinnaistunneilla.

2. Yksityinen vai julkinen

Kysymykseen oli vastannut kaikki 107 kyselyn palauttanutta oppilasta. Oppilaiden TET -paikoista 58% oli yksityisellä sektorilla ja 42 % julkisella.

4. Työntekijöiden määrä

Eniten oppilaita oli 5-9 työntekijöiden työpaikassa (32 oppilasta).
Vähiten oppilaita oli työharjoittelussa yksityisyrittäjillä (1 oppilas).

5. Yrityksen toimiala

- 102 oppilasta vastasi kysymykseen
- Eniten oppilaita oli tetissä kaupassa, jonka toimiala oli Tukku- ja vähittäiskauppa, esim. Citymarket, S-market ja Sokos.
- Myös terveydenhuolto- ja sosiaalipalvelut, kuten päiväkodit, olivat suosittuja.
- Kukaan oppilaista ei ollut tetissä toimialoilla: kalatalous, kaivostoiminta ja louhinta, kuljetus, varastointi ja tietoliikenne, rahoitustoiminta
- Diagrammista voidaan päätellä, että oppilaat kävivät hyvin monenlaisissa tet-paikoissa

6. Yrityksen liikevaihdon suuruusluokka

Kysymykseen vastanneita 63 oppilasta 107 oppilaasta. Kaikkein suurimmat liikevaihdot ovat suurilla yhtiöillä kuten Perlos, Abloy ja kauppaketjut. Pienimmät liikevaihdot taas ovat pienillä yrityksillä ja kuntien työpaikoissa, kuten kouluilla ja päiväkodeilla.

7. Työpaikan sukupuolijakauma

- 11% 65:stä oppilaasta vastasivat, että työpaikan esimies on nainen. Ja loput vastasivat, että työpaikan esimies on mies.
- 21% 100:sta vastanneesta oppilaasta vastasivat, että työpaikalla on naisia vähemmän kuin puolet henkilökunnasta ja loput 79% vastasivat, että naisia on enemmän kuin puolet henkilökunnasta.

8. Mihin tavaroita/tuotteita/palveluita tuotetaan ensisijaisesti

A) oman kunnan alueelle, esim. päiväkodit, koulut, lähikaupat, korjaamot
B) maakuntaan, esim. leipomot, tavaratalot
C) koko Suomeen esim. vaateteollisuus, tehtaat