Kontiolahden koulu Pielisnet -hanke

Mikä on puolukkapäivä?

Puolukkapäivä on syksyinen koulupäivä, jota on järjestetty Kontiolahden koulussa useiden vuosien ajan. Puolukkapäivä on nimensä mukaisesti omistettu puolukoille ja niiden keräämiselle. Puolukkapäivä on monena syksynä jokin syyskuun lauantaipäivä.

Oppilaat kerääntyvät puolukkapäivän aamuna oman koulun tai lähimmän alakoulun pihoihin keräysastioidensa kanssa ja suuntaavat kohti metsän puolukkapaikkoja. Muutaman tunnin ajan jokainen oppilas kerää puolukoita. Urakka ei ole ylivoimainen, sillä yleensä vahimmäisvaatimuksena on ollut 1,5-2 litraa/oppilas, puolukkasadosta riippuen. Kun marjat on kerätty, täytyy ne vielä siivota, koska eihän kukaan osta roskaisia marjoja.

Kerätyt ja puhdistetut marjat myydään eteenpäin koulun keittiölle ja marjoja välittävälle yritykselle. Rahat marjoista saa oppilaskunta, joka rahoittaa yhteisesti hankituilla varoilla esimerkiksi liikuntapäivän toimintoja.

Tilastotietoa syksyn 2005 puolukkapäivästä

• Puolukoita oli keräämässä noin 500 oppilasta