ILMANLAATUMITTAUS

ILMANLAATUMITTAUS Kontiolahden koulun 9.K luokka teki ilmanlaatumittauksen 14.-21.9. 2006 koulun läheisyydessä. Mittaus tehtiin laittamalla teippisuikaleet petrimaljan pohjalle liimapuoli ylöspäin ja maljat vietiin viiteen eri pisteeseen viikoksi. Lopuksi laskettiin mikroskoopilla hiukkasmäärät neliösenttimetrin alueelta. Mittauspaikat olivat: Kajaanintien reuna, Keskuskadun reuna, koulun takainen metsä, liikuntahalli ja lämpökeskuksen vieri. Hiukkasmäärät: 1. Kajaanintie n. 50 hiukkasta/neliösenttimetri 2. Keskuskatu n. 40 " 3. Metsä n. 5-10 " 4. Liikuntahalli n. 30 " 5. Lämpökeskus n. 40-50 " Mittauksessa ei havaittu suuria eroja, syynä oli myöhäinen mittausaika (keväällä hiukkasmäärät olisivat todennäköisesti olleet suuremmat). Metsästä saatiin pienimmät määrät ja suurimmat Kajaanintien varresta, syynä liikenne. Lämpökeskuksen tuottamat hiukkaset leviävät laajalle alueelle pitkän piipun ansiosta ja lämpölaitos on äskettäin rakennettu (käyttää haketta ja polttoöljyä, aikaisempi laitos käytti pelkkää öljyä). Uudessa lämpökeskuksessa polttokaasut puhdistetaan pesutekniikalla. Liikenteen aiheuttama hiukkasmäärä on vähäistä syyssateiden seurauksena.