Minä ja vaatteeni

Ohjeita opettajalle: Tämän sivun projektityö on suunniteltu 7-luokkalaisia varten. Tehtävä tehdään kotona ja palautetaan sovittuna aikana opettajalle. Anna oppilaille aikaa tehtävän tekemiseen 2-4 viikkoa. Vaatesuunnitelmia ja hoito-ohjeita voi tehdä myös tekstiilityön tunneilla.

Mikä?

Minä ja vaatteeni on projektityö vaatteista ja omasta pukeutumisesta. Työn tarkoituksena on miettiä ja pohtia omaa pukeutumista ja vaatteiden merkitystä. Työ tehdään kirjallisesti ja palautetaan sovittuun päivään mennessä opettajalle.

Linkkejä aiheeseen

Punomo.fi, käsityön materiaalia
Nuoren miehen vaatekaapilla
Minimalistinen vaatekaappi
Stardoll, vaatteita eri tilanteisiin
Pesu- ja hoito-ohjeita Omo.fi, Ariel -info, Martat: pese oikein

Ohjeita

Mitä pitää tehdä?

Alla oleviin tehtäviin tulee tehdä kirjalliset vastaukset, käsin tai koneelle esim. Google slide. Voit Kuvat havainnollistavat asia, joten piirrä, leikkaa mainoksista tai valokuvaa. Tee työstäsi persoonallisen näköinen.
Jos haet tietoa netistä, liitä mukaan sivun osoite mistä tieto on peräisin.

Tehtävät:

1. Tutustu vaatekaappisi sisältöön. Tee paperille/Slideen kollaasi eli kuvakokoelma vaatekaappisi sisällöstä esim. piirtämällä, leikkaamalla kuvia lehdistä ja kuvastoista tai valokuvaamalla. Voit liittää kuviin myös tekstiä.

4. Suunnittele itsellesi vaatekokonaisuus, jonka osat ovat monikäyttöisiä ja itsesi näköisiä. Piirrä vaatteista kuvat. Kerro vaatteista ja niiden käyttötarkoituksesta hieman tarkennuksia.
2. Millaisia vaatteita käytät? Millaisia et käytä? Mitä vaatteita kaapistasi puuttuu? Mitä siellä on liikaa? Millainen on suosikkivaatteesi? Pohdi kirjoittamalla, havainnollista kuvin.

5. Miten hoidan käyttövaatteitani oikein? Laadi hoito-ohjeet jokapäiväisessä käytössä oleville vaatteillesi.
3. Millaisia pukeutumistyylejä nuorella voi olla? Havainnollista kuvin ja kirjoita vähintään kahdesta erilaisesta tyylistä.

6. Millä perusteella valitsen ja hankin vaatteeni? Kuka ne hankkii? Mistä hankit vaatteesi? Uutta vai kierrätettyä? Kierrätätkö vaatteesi?

Kontiolahden koulun kasityön sivut

Laatinut ja päivittänyt: Katja Purmonen 2006-2020