Suunnittele ja sisusta

Mikä?

Tehtävänä on laatia sisustussuunnitelma johonkin huoneeseen. Huoneen ja sen käyttäjät sekä käyttötarkoituksen saat keksiä itse. Työ tehdään kirjallisesti ja palautetaan sovittuun päivään mennessä opettajalle.

Mitä pitää tehdä?

Alla oleviin tehtäviin tulee tehdä kirjalliset vastaukset, käsin tai koneelle kirjoitettuna. Kuvat havainnollistavat asia, joten piirrä, leikkaa mainoksista ja käytä värejä. Tee työstäsi persoonallisen näköinen.
Jos haet tietoa netistä, liitä mukaan sivun osoite mistä tieto on peräisin.
Kokoa kaikki tehtävät yhteen kasaan, tee suunnitelmalle kannet ja palauta arvosteltavaksi.

Tehtävät:

1. Kerro huoneesta ja sen käyttötarkoituksesta omin sanoin. Mikä ja missä huone on? Kuka/ketkä käyttävät huonetta? Mihin huonetta käytetään?

2. Sisustuksen värimaailmat
Jaa paperi viivoilla neljään osaan ja nimeä ruudut, ruutujen nimet voit keksiä itse.
Piirrä, maalaa tai leikkele lehdistä jokaiseen ruutuun mielestäsi sisutukseen sopivia värisävyjä.
Yhden ruudun sävyt sopivat toisiinsa niin, että niitä voisi käyttää saman tilan sisustuksessa

Esimerkki:
Valoisa huone Tumma huone
Värikäs huone Hillitty huone
3. Huoneen sisustussuunnitelma
Piirrä huoneen sisustussuunnitelma ylhäältä päin kuvattuna. Kiinnitä huomiota mittasuhteisiin, jotta huone ja kalusteet ovat samassa suhteessa. Käytä suunnitelmassa värejä.

4. Etsi sopivia kalusteita ja sisustustuotteita
Leikkaa lehdistä ja mainoksista huoneen sopivia sisustustuotteiden ja huonekalujen kuvia. Muista myös tekstiilit ja tapetit.
Liimaa kuvat ym. paperille ja kommentoi jos haluat.

5. Suunnittele huoneeseen sopiva sisustustuote
Piirrä paperille suunnitelma sisustustuotteesta. Kuvaa tuote selvä sti eri suunnista, mieti mittasuhteita. Liitä piirrokseen sanallisia tarkennuksia kokoon, materiaaliin ja kuinka tuotteen voisi toteuttaa. Käytä suunnitelmassa värejä.

Ohjeita opettajalle: Tämän sivun projektityö on suunniteltu 8-9-luokkalaisia varten. Tehtävää voi tehdä oppitunneilla sekä kotona ja se palautetaan sovittuna aikana opettajalle. Anna oppilaille aikaa tehtävän tekemiseen 2-4 viikkoa.

Kontiolahden koulun kasityön sivut

Laatinut ja päivittänyt: Katja Purmonen 2009-2015