Vaatteet ennen ja nyt

Mikä?

Projektityö vaatteista ja pukeutumisesta. Työn tarkoituksena on tutustua pukeutumiseen eri vuosikymmeninä sekä suunnitella itselle sopivia asukokonaisuuksia. Työ tehdään kirjallisesti ja palautetaan sovittuun päivään mennessä opettajalle.

Mitä pitää tehdä?

Alla oleviin tehtäviin tulee tehdä kirjalliset vastaukset, käsin tai koneelle kirjoitettuna. Kuvat havainnollistavat asia, joten piirrä, leikkaa mainoksista tai valokuvaa. Tee työstäsi persoonallisen näköinen.
Jos haet tietoa netistä, liitä mukaan sivun osoite mistä tieto on peräisin.

Tehtävät:

1. Suunnittele ja piirrä 3 asukokonaisuutta nuorelle eri aikakausilta (esim. antiikki, rokokoo, renessanssi, empire, 1800-luku, 1920-luku, 1950-luku, 1980-luku).
Liitä piirroksen lyhyt selitys aikakauden pukeutumisesta.

2. Suunnittele ja piirrä itsellesi monikäyttöinen asukokonaisuus. Voit itse valita asun käyttötarkoituksen (arki, liikunta, juhla, jne.)
Liitä suunnitelmaan perustelut asuvalinnallesi sekä esimerkit millaisesta materiaalista ne voisi olla toteutettu.

3. Suunnittele vaate tai asuste, jossa on hyödynnetty kierrätysmateriaalia.
Kerro mitä materiaaleja tarvitsisi ja miten suunnitelman voisi toteuttaa.

4. Miten hoidan käyttövaatteitani oikein?
Laadi hoito-ohjeet (pesu, silitys, säilytys) jokapäiväisessä käytössä oleville vaatteillesi.

5. Millaisia vaatteita käytän? Millä perusteella valitsen ja hankin vaatteeni? Havainnollista tekstiä kuvilla.

Linkkejä aiheeseen

Punomo.fi, käsityön materiaalia
Pukeutumisen tie
Pukeutumisopas
Pesu- ja hoito-ohjeita Omo.fi, Ariel -info
Kuvagalleria pukeutumisesta eri aikakausina

Ohjeita opettajalle: Tämän sivun projektityö on suunniteltu 8-9 -luokkalaisia varten. Tehtävä tehdään kotona ja palautetaan sovittuna aikana opettajalle. Anna oppilaille aikaa tehtävän tekemiseen 2-4 viikkoa. Vaatesuunnitelmia ja hoito-ohjeita voi tehdä myös tekstiilityön tunneilla.

Kontiolahden koulun käsityön sivut
Laatinut ja päivittänyt: Katja Purmonen 2010-2015